Het doel van je vacaturepagina of werken-bij site is in contact komen met potentiële kandidaten. Deze contactmomenten noemen we conversies. Conversieoptimalisatie, ook wel CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd, is het proces van het verbeteren van de website, zodat bezoekers een gewenste actie ondernemen. Dat kan het invullen van een formulier zijn, klant worden of misschien wel het lezen van een pagina, zoals een vacature. Bekijk ook eens ons blog over conversieoptimalisatie

Bij het optimaliseren van je vacaturepagina houden we rekening met de verschillende fases van de Candidate Journey waarin bezoekers zich kunnen bevinden. Sommige bezoekers kijken alleen uit nieuwsgierigheid, anderen zijn al actief bezig met het vergelijken van vacatures en willen op korte termijn solliciteren. Het is de kunst om in elke fase de verschillende interacties inzichtelijk te maken (data) en te meten als een conversie. Lees hier meer over de fases in de Candidate Journey en hoe je hier het verschil kunt maken.

Voorbeelden van conversies

  • Een bepaalde tijd op een website blijven.

  • Een bepaald aantal pagina’s bekijken.

  • Meerdere vacatures bekijken.

  • Terugkomen op de pagina.

  • Klikken op de links in de tekst.

  • Video’s bekijken.

  • Het behalen van een bepaalde scrolldiepte.

  • Een kennismakingsgesprek aanvragen.

  • Contact opnemen.

  • Aanmelden voor een job alert.

  • Op de sollicitatiebutton klikken.

  • Een CV en motivatiebrief.

Waar kunnen wij bij helpen?

Met behulp van tools zoals Hotjar, Visual Website Optimizer en Google Analytics brengen we in kaart hoe bezoekers zich op de pagina gedragen en waar verbeterpunten zitten. Vervolgens stellen we alternatieven voor die we testen en eventueel verder optimaliseren.

“Wij werken samen met diverse partners die software-oplossingen ontwerpen om muisbewegingen, scrollgedrag, klikgedrag en andere interacties van bezoekers op een website vastleggen.”

Soms kan het zijn dat een bepaalde kleur of effect op de pagina ervoor zorgt dat bezoekers de conversie niet uitvoeren. Ook kan het zijn dat er informatie mist, dat de teksten of beelden niet aanspreken of dat de website niet goed functioneert. Een andere optie zou kunnen zijn dat de pagina niet voldoende ingesteld is op de behoeften (customer journey) van de bezoekers. 

Wij adviseren je over de te nemen stappen, bepalen de belangrijkste verbeterpunten en kunnen dit ook technisch voor je in goede banen leiden. Let op: een geoptimaliseerde vacaturepagina dient geen op zichzelf staand project te zijn, maar een onderdeel van een gerichte wervingscampagne.

Tekstueel

Bij het optimaliseren van de teksten gaan we voor een pakkende introductie die uitnodigt om verder te lezen. Onze tekstschrijvers weten welke tone of voice ze moeten gebruiken en hoe ze jouw onderscheidend vermogen als werkgever naar voren kunnen brengen – Geen wollig taalgebruik, ellenlange teksten en vage functie-eisen meer! We geven argumenten waarom iemand bij jouw bedrijf zou willen werken (gezellige collega’s, een leuke sfeer, doorgroeimogelijkheden). 

We benoemen in de vacaturetekst de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden: een auto van de zaak, flexibele werktijden, personeelskorting, bedrijfsuitjes, vrijmibo’s, jullie tafelvoetbaltoernooitjes.

Visueel

Converteren is verleiden. De opmaak van de vacaturepagina is dan ook minstens zo belangrijk als de inhoud. Triggeren doe je niet met een standaard vacature en grote lappen tekst, maar met een mooie opmaak en pakkende visuals. Wij geven je hier graag tips over of helpen je met het doorvoeren van de verbeteringen.

Functioneel

We helpen je graag met een duidelijke structuur en een website met duidelijke navigatiestructuur. Denk hierbij aan het automatisch naar beneden scrollen om naar een ander onderdeel van de pagina te gaan. Een voorbeeld zie je als je hier klikt: naar beneden.

Daarnaast geven we praktische adviezen op het gebied van techniek van je website. Denk aan het optimaliseren van een pagina voor zowel desktop als mobiel, het uitvoeren van A/B-testen en het opzetten van een werken-bij website. Een technisch partner kan dit vervolgens doorvoeren.

Een werken-bij site

Veel bedrijven hebben een werken-bij site. Dit is een aparte website, dus náást je corporate website, die je volledig wijdt aan het werven van nieuw personeel. Het is de perfecte plek om naast de vacatures een uitgebreid beeld te geven van je organisatie, de collega’s, de cultuur, de unieke extra’s voor personeel en andere zaken die jouw toekomstige medewerkers moeten weten. Daarnaast kunnen werken-bij websites goed geïndexeerd worden, waardoor ze beter vindbaar zijn.

We geven graag advies over een werken-bij website of het verbeteren hiervan met behulp van slimme tools.